تبلیغات
مدیریت فرهنگی - تأثیر سی ان انی
شالوده و زیر بنای گسترش هر كشور ، فرهنگ است

تأثیر سی ان انی

یکشنبه 11 بهمن 1388 09:47 ب.ظ

نویسنده : سیدامیرحسین هاشمی
ارسال شده در: رسانه شناسی ،

« قسمتی از تحقیق درس رسانه شناسی »

گردآورندگان : سیدامیرحسین هاشمی - سیدمهران ناظمیان

تأملاتی درباره عوامل مؤثر بر شیوه ی رایج پخش اخبار متوالی  از تلویزیون

اشاعه ی فرهنگ و اطلاعات ، انفجار فناوری ها و شبکه های ارتباطی و گسترش صنایع فرهنگی از مشخصات بارز دهه های پایانی قرن بیستم است . این پیشرفت ها در رشد و توسعه ی ارتباطات به لحاظ بین المللی تأثیر اجتماعی-سیاسی چشمگیری داشته است. پیشرفت های اخیر در فناوری های ماهواره ای همراه با توسعه و گسترش فعالیت های بازارهای خبری تلویزیون در سطح بین المللی از آن جمله است . به طور مشخص ، امکان پوشش خبری آنی حوادث در سراسر دنیا ، نقشی را که رسانه ها در پیشیرد یا اجرای سیاسیت خارجی ایفا می کنند ، برجسته کرده است . اصطلاحاتی چون « تأثیر سی ان انی »  علائم اختصاری بیان این نقش اند .

در این مبحث کوشش می شود ژورنالیسم کاملاً خبری بین المللی را به عنوان گونه ای از برنامه سازی خاص تلویزیونی معرفی شود .

از این رو ابتدا مفهوم « تأثیر سی ان انی » را تعریف می کنیم . سپس گسترش و توسعه ی سی ان ان را در یک زمینه ی وسیع تر ، یعنی اقتصاد سیاسی خبرهای جهانی تلویزیون به بحث می گذاریم . و سرانجام به بحث در مورد بعضی اشکال تلویزیون های فراملی خبری ، به عنوان ویژگی های ژانر کاملاً خبری خواهیم پرداخت و آن را گونه ای از برنامه سازی در نظر خواهیم گرفت . در نتیجه گیری ، درباره ی برخی تأثیراتی که بحث می کنیم که اشاعه ی تولید تلویزیون های کاملاً خبری بین المللی بر ارزش ها و فرایندهای دموکراتیک در جهت ایجاد جامعه ی مدنی فراملی می گذارند . هر چند به سادگی می شود تصویری نگران کننده از دانش فنی انتشار اخبار متوالی به دست داد و آن را عاملی سیاسی- جهانی دید که ( به لحاظ فنی ) متأثر از انگیزه های تجاری است ، اما می خواهیم با احتیاط به این نکته هم اشاره کنیم که این نوع فناوری ظرفیت آن را دارد که نیرویی تسهیل کننده در ظهور جامعه ی دموکراتیک جهانی باشد .

نظریه ی « تأثیر سی ان انی »

تأثیر فناوری های ارتباطی ، « تأثیر سی ان انی » تعریف می شود . این تأثیر به لحاظ تحلیلی تحت سه مقوله ی متمایز و مستقل از یکدیگر مورد بحث قرار می گیرد  . این مقولات در عین حال که معرف انواع تأثیرگذاری CNN هستند ،« تأثیر سی ان ان » را به مثابه ی عامل شتابزا ، بازدارنده و برجسته ساز تعریف می کنند . ( لوینگستون و 1997)

وقتی « تأثیر سی ان انی » به عنوان عامل شتابزا تعریف می شود ، فرض بر این است که فناوری های اخیر ارتباطی در جهان ، به سیاستمداران مجالی برای تأمل و مشاوره نمی دهد .

در دوره ی فناوری های ماهواره ای فراملی ، ژورنالیسم « زنده » در واقع اصطلاحی است برای تعریف این موضوع که اعمال ژورنالیستی تابع اصل « سرعت » اند . این اصل ، تحلیل و واکنشی آنی را می طلبد . همچنان که نیکلاس برن سخنگوی وزارت خارجه ی امریکا می گوید : (هر چند حوادث در آن سر دنیا اتفاق می افتد امروز دیگر عجیب نیست که استیو هرست ، خبرنگار سرویس خارجی سی ان ان فوراً از من بخواهد که نظرم را درباره ی آن حادثه بگویم ، پیش از آن که حتی فرصت داشته باشم گزارشی دقیق و کامل از سفارتمان دریافت کنیم .)

وقتی« تأثیر سی ان انی » را به عنوان سرعت گیر یا بازدارنده ی سیاست خارجی تعریف می کنیم ، منظورمان تأثیر عاطفی و نمایشی تصاویر است . اینجا دغدغه ی اصلی واکنش عاطفی عمومی به تصاویری خاص است (برای مثال تصاویر قحطی و فقر و فلاکت) . برخی اعتقاد دارند که تصمیم دولت کلینتون در سال 1993 برای پایان دادن به مداخله در سومالی تحت تأثیر واکنش عمومی به چنین تصاویر تلویزیونی بود .

و سرانجام رایج ترین شیوه ی تعریف «تأثیر سی ان انی» ، در نظر گرفتن CNN در مقام کارگزار یا عامل « برجسته سازی » است . محمد ساچیر بیگ ، سفیر بوسنی در سازمان ملل یک بار گفت : (اگر به چگونگی تحویل و توزیع کمک های انسان دوستانه در بوسنی توجه کنید ، می بینید دوربین های تلویزیونی در جایی قرار می گیرند که مردم بهتر و بیشتر غذا و خدمات دارویی و پزشکی دریافت کرده اند،در حالی که در مکان هایی که مردم از شدت گرسنگی ، بیماری و بمباران مرده اند از دوربین تلویزیونی خبری نیست.)   

چنین گفته می شود که گزارش های مطبوعاتی درباره ی فقر و فلاکت انسانی در سومالی ، بیشترین تأثیر را در تصمیم امریکا به مداخله در آن کشور داشته است . مارلین فیتزواتر مشاور مطبوعاتی بوش ، درباره ی تصمیم به مداخله در سومالی اعتراف می کند  که بعد از انتخابات ، رسانه ها برای تحت پوشش قرار دادن بحران سومالی فراغت داشتند و آن وقت بود که فشار بر ما افزایش پیدا کرد . از هر گوشه ای شنیده می شد که باید کاری کرد . سرانجام فشار آنقدر زیاد شد که رئیس جمهور گفت : ( نمی توانم این فشار را تا دو ماه دیگر تحمل کنم .) وقتی نرخ مرگ و میر (ناشی از گرسنگی) به بیش از 100 نفر در روز رسید ، تلویزیون ضربه ی نهایی را به ما وارد کرد . وقتی تصاویر گرسنگی ، هرج و مرج و فلاکت انسانی بر صفحه ی تلویزیون به نمایش گذاشته شد ، تلویزیون عملاً چارچوب  (باید کاری کرد) را برای سیاست گزاران تعیین کرد .

اما به رغم فشار آشکار CNN که پوشش خبری لحظه به لحظه ی آن اجرای سیاست خارجی را پیچیده و بغرنج می کرد ، نمی توان گفت که «برجسته سازی»  CNN حتماً به سیاست گزاری ختم می شود .

برای مثال اگر « بحران های بشر دوستانه » ( بوسنی ، سومالی و رواندا ) را در نظر بگیریم ، آنچه   می توان گفت این است که مدارک و شواهد ضد و نقیض اند .

لوینگستون (1995)  ثابت کرده است که اکثر اقدامات بشر دوستانه ، بدون توجه خاص رسانه ها انجام شده است . لوینگستون و ایکاس بحث می کنند که تصمیم به مداخله در سومالی بیشتر ناشی از فعالیت هایی اداری مآبانه و نقشه های سیاست مدارانه بود ، تا بر اثر پوشش خبری رسانه ها . شواهد و مثال هایی که در رد ادعای فوق بیان شد به منظور نشان دادن این مسأله است که برای فهم کارایی سیاسی  CNN و نظریه ی « تأثیر سی ان انی » لازم است آن را در بستری وسیع تر ، یعنی انتشار خبرهای جهانی تلویزیون در سطح بین المللی ، مورد بررسی قرار داد .

 

اقتصاد سیاسی اخبار جهانی تلویزیونی

تردیدی نیست که فناوری های ارتباطی، در بعضی موارد بر اجرای سیاست خارجی تأثیر می گذارند .

برای بررسی و تحلیل « تأثیر سی ان انی » در بستر وسیع تر یعنی انتشار اخبار تلویزیونی در سطح بین المللی ، به بررسی تکنولوژی های استفاده شده در شبکه ی خبری امریکا یعنی «CNN » می پردازیم .

منظور از «تأثیر سی ان انی» آن است که تأکید کنیم چگونه رسانه ها سمت و سوی سیاست خارجی را تغییر می دهند .

دلیل اینکه بر CNN ، به عنوان پیشتاز و پیشرو جهان خبر انگشت می گذارند ، سلطه ی این بنگاه خبری بر بازار اخبار جهانی است . CNN به 150 میلیون تلویزیون خانگی در بیش از 212 کشور و منطقه ی جهان وارد شده است ، یعنی بیش از 800 میلیون نفر در یرایر جهان به CNN دسترسی دارند و همین امر آن را از سایر رقبای اروپایی اش مانند اسکای نیوز و سرویس های جهانی بی بی سی ، جلو می اندازد .

گروه سی ان ان بنگاهی خبری محسوب می شود که سودمندترین عملیات اطلاع رسانی و خبررسانی را انجام می دهد . بسط و توسعه ی بنگاه خبری CNN  به شبکه های چند جانبه با سرویس عمده فروشی خبری (منبع خبری CNN)  که نوار ویدئویی خبرها را به بیش از 60 بنگاه در سراسر جهان می فروشد ، نشان می دهد که تا چه اندازه تجارت خبر می تواند سودآور باشد . « شبکه های خانواده ی CNN » به صورت نیرویی مهم و اساسی در بازار بین المللی خبر درآمده اند .

 

سال تأسیس

شبکه های سی ان ان

1980

CNN

1981

CNN headline News

1982

CNN Radio

1985

CNN International

1987

CNN World Report news exchange

1987

CNN Newsource

1988

CNN Telemundo- CNN

1992

CNN Airport Network

1995

CNN Interactive (Internet)

1995

CNNfn

1996

CNNsi (Sport Illustrated)

1997

CNN en Espanol

 

گسترش فعالیت های CNN را در چارچوب اقدامات اقتصادی کارآمد در صنعت تلویزیون بهتر     می توان توضیح داد . رمز موفقیت شبکه های خانواده ی CNN  اصلی ساده است . « موضوع خبری مشخصی را بگیرید و آن را به انواع و اشکال مختلف در دیگر شبکه های این سازمان عظیم پخش  کنید .»

متداول ترین شیوه ، تبدیل خبرها به « قطعات ریز » برای پخش در عناوین خبری CNN است . خلاصه این که پخش مجدد عناوین خبری در شبکه های مختلف فعالیتی تجاری است که تولید خبر و بسط مطالب را مقرون به صرفه می سازد .

در جهان رسانه های زنجیره ای ، مالکیت مشترک ، سبب تحرک و جا به جایی شخصیت ها ، نمادها و خبرها در میان بنگاه های تجاری مختلف می شود . به عبارت دیگر در رسانه های زنجیره ای واحدهای کوچک تر برای حمایت از دیگر واحد های همان شرکت خریده می شوند .

ویژگی CNN مانند دیگر رسانه های زنجیره ای ، بهره گیری از قدرتی است که مالکیت مشترک شرکت ها به آن می دهد : شرکت اصلی CNN  ، و بنگاه سخن پراکنی ترنر که آن هم خود تحت مالکیت تایم وارنر ، غول رسانه های زنجیره ای است . علاوه بر این ، به موازات شرکت های تجاری مختلف بنگاه سخن پراکنی ترنر نظام حمایت و تقویت متقابلی نیز وجود دارد . 

این شیوه که CNN ، SI CNN (شبکه ی ورزشی CNN) و CNN FN ( شبکه ی اقتصادی ) را تبلیغ می کند ،Headline News  CNN  ، TNT (شبکه ی تلویزیونی ترنر) را تبلیغ می کند ؛ و TNT ، Super station TBS را تبلیغ می کند . این ها نمونه هایی اند از زد و بند و حمایت متقابل میان بنگاه های مختلف CNN . چنین اقداماتی با افزایش ادغام شرکت ها به صورت کارتل و تراست به طرزی چشم گیر تشدید می شوند (سرمایه گذاری مشترک CNN و مجله ی تایم برای برنامه ریزی ، یکی دیگر از این نمونه اقدامات است .)

خلاصه آن که موفقیت چشم گیر CNN­ ­مدیون سرمایه گذاری های زیرکانه ی تجاری و بازاریابی در صنعت جهانی تلویزیون است . هر چند سیاست های بلند مدت و راهبرد های کارآمد تجاری CNN و اقدامات بازاریابی موفقش در صنعت خبری تلویزیون بین المللی چشم گیر بوده است ، اما این عوامل به تنهایی نمی توانند اهمیت تاریخی و اجتماعی CNNرا به مثابه ی پدیده ای تلویزیونی بیان کنند .




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: پنجشنبه 13 اسفند 1388 10:23 ب.ظ