تبلیغات
مدیریت فرهنگی - انبوه خلق و همگان
شالوده و زیر بنای گسترش هر كشور ، فرهنگ است

انبوه خلق و همگان

سه شنبه 8 تیر 1389 07:42 ب.ظ

نویسنده : سیدامیرحسین هاشمی
ارسال شده در: نظریه های ارتباط جمعی ،

(نظریات با منشأ روانشناسی)

گوستاو لوبون
جامعه شناس فرانسوی است که نظریات وی در زمینه روانشناسی اجتماعی مشهور است.

انبوه خلق : این اصطلاح توسط لوبون مطرح شد. منظور از انبوه خلق عده ای از افراد هستند که در عمل مشخصی یا بروز حادثه ای گرد هم می آیند و دارای ویژگی هایی چون وجود احساسات و هیجانات آنی ،نداشتن تشکل و انسجام ،به وجود ارتباط موقت و ناپایدار میان افراد ، از دست دادن حس تشیخص و پیوستن به گروه و در نهایت عدم وجود هدف قبلی و اندیشیده می باشد.


توده های مردم :
1- توده های همگن : این توده ها را فرقه ها ، طبقات روحانی و نظامی و طبقات شهروندان یا روستاییان تشکیل می دهد.
2-  توده های ناهمگن: این توده ها از گروه های نامشخصی تشکیل می شوند و در آنها شغل ، تحصیلات ، جنس و .. اهمیتی ندارد مثل ازدحامها یا تظاهرات خیابانی.


** به عقیده لوبون در جوامع مدرن صنعتی جامعه باید نوع جدیدی از رهبران را برای جماعات تدارک ببیند تا اشخاص عوام فریب مردم را آلت دست خود قرار ندهند.وی در کتاب انبوه خلق به نقش مطبوعات در ایجاد و تشکیل افکار عمومی اشاره کرده است.و یمعتقد است مطبوعات بیش از هر چیزی در کاهش آموزشهای کهن و تغییر عقاید متغیر مردم نقش دارند. این امر باعث رشد قدرت توده ها و دشواری هدایت افکار عمومی بدلیل طرح عقاید مختلف از جانب مطبوعات شده است . مطبوعات خوانندگان را از فکر کردن معاف کرده اند
 

انواع انبوه خلق:
1- انبوه خلق قراردادی : انبوه خلقی است که تحت تاثیر برخی عرف و قرار دادهای اجتماعی ایجاد می شوند مثل استقبال از گروههای ورزشی در فرودگاه
2- انبوه خلق اتفاقی : بر اثر یک حادثه رخ می دهد مثل زلزله ، تصادف اتومبیل
3- انبوه خلق نمایشی (رقص گرا) : این پدیده در برخی تجمعات خاص مثل فرقه های مذهبی که برای انجام مناسک گرد هم جمع می شوند ، به وجود می آید.(کارنوال ، دستجات مذهبی ، چهارشنبه سوری)
4- انبوه خلق فعال : دارای رهبری است ، فعالیتش معطوف به هدف است.انبوهی با تحرک هم نامیده می شود.هر انبوهی که دارای رهبری ، سازماندهی و برنامه ریزی باشد.مثل تیم ورزشی


سه علت به وجود آمدن انبوه خلق :
1- احساس شکست ناپذیری و قدرت
2- تقلید و سرایت
3- تلقین پذیری


ویژگی انبوه خلق :
1- تفکر منطقی کم ( عقلانیت کم )
2- روح انتقاد نگری بالا و زیاده روی در بروز احساسات
3- مجاورت فیزیکی
4- نامتجانس از لحاظ سن ، جنس و شغل
5- احساس و هیجان


تقیسم بندی گوستاولوبون از انبوه خلق :
1- انبوه خلق روانگرا (روان انبوه)
2- انبوه خلق متشکل (سازمان یافته)


هربرت بلومر دو عامل را در تشکیل انبوه خلق موثر می داند:
1- تجمع افراد
2- مجاورت آنها با یکدیگر

*گابریل تارد
گابریل تارد نظریه تقلید را بنیان نهاد. تارد (قاضی فرانسوی ) با بررسی طبیعت جنایت های مختلف تقلید را علت واقعی و اساسی وقوع جرایم اجتماعی اعلام کرد و دامنه آن را تا آن جا وسعت بخشید که جامعه بدون تقلید را غیر قابل تصور دانست.
تارد مشاهده کرد که میزان تطابق افراد با یک اندیشه جدید اغلب تابع یک منحنی s  شکل است.در ابتدا افراد کمی با ایده جدید خو می گیرند ، سپس میزان تطابق به دلیل مقایسه زیادی از افراد با نو آوری افزایش می یابد.زیرا عده کمی برای تطبیق با نوآوری باقی می مانند.
نظریه قوانین تقلید 40 سال بعد از پیدایش پایه و اساس نظریه معرف نشر نوآوری های راجرز و نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت باندورا را تشکیل داد.
نظریه همگان را گابریل تارد ارایه کرد.او معتقد است عصر ما نه عصر انبوه خلق بلکه عصر همگان یا همگان ها است.وی همگان را ناشی از مطبوعات می داند.

خصوصیات همگان و افراد آن :
1- جمع نامجاور است.
2- کنش و واکنش های دور شکل می گیرد . (پراکنده بودن جمع)
3-  عقلانیت و همفکری همگان
4-  به جوامع صنعتی اختصاص دارد.
5-  روزنامه واحدی مطالعه می شود.
6-  افراد پیوند روحی ، روانی ، و معنوی دارند.
7- همدیگر را نمی بینند، صدای هم را نمی شنوند.
8- در یک سرزمین وسیع و هر کدام در خانه خود نشسته اند.
9-  هر گروه با هم اراده مشترکی دارند.
10- قابل شمارش نیستند.
11- نامتجانس است.

تارد معتقد است که : کلام بالدار روزنامه ها از مرزهایی می گذرد که در گذشته صدای مشهورترین سخنوران از آن نمی گذشت.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: جمعه 18 تیر 1389 06:01 ب.ظ